Sunday, April 17, 2005

Exam-arathon

I just took my FE exam (Fundamentals of Engineering). It was 8 freaking hours long! From 8 am to 5 pm, with a lunch break in the middle. For those who don't know it, it's an exam that tests engineers on every single engineering subject they studied in undergrad. It's not mandatory, but if you pass it, it improves your career options as an engineer in many ways.

In preparation for it, I ordered a review handbook 2 weeks ago. It took them 9 freaking days to process the order! They shipped it on Monday and it will arrive next Monday. Duhhh! I called UPS trying to expadite the shipment but no luck. So here I was yesterday trying to figure out a way to study 4.5 years worth of notes in one day. Yea right! I ended up throwing the notes away and going to watch "Hotel Rwanda," which was a pretty good movie if you haven't seen it.

The exam was held in a city 45 minutes away from where I live. So I woke up at 6:30am, got ready and headed out. Went to grab breakfast to energize my brain shwayya, and my restaurant wasn't yet open. Bummer! I was turned off on breakfast, so I hit the road.


It started at 8. The 1st 4 hours, I was tested on all engineering subjects. Math, chemistry, circuits, statics, dynamics, etc. There were 120 questions. I ran out of time at around the 110th question, so I cruised through the rest guessing. Damn those elementary level chemistry and physics questions! They really slowed me down! I was doing fine on math and my major.

Then we had a 45-minute break. I was already exhausted, so I wandered around to get some fresh air. I walked by a mini mart, so I got me a Snicker's bar and cheesy potatoes. I know it wasn't the best to fill up my empty stomach with, but at least my brain needed another chocolate energy boost.

The 2nd 4 hours started. This time I was only tested on my specific major. I thought I'd do better on this one since it's my major. However, half way through it, I was really wasted! My brain started its shutdown process. I started to see a lot of B's on my answer sheet, which meant lots of laziness and guessing. I did what I could do, left 30 minutes early, and hit the road back up. I called our Indian Cuisine on my way back and ordered dinner for "To Go."

Afterall, I think I did well on the 1st one, I don't know how well I did on the 2nd one. I wish they reversed the order. I think I would've done better. I need a 70% to pass it, so for 3 months, till the results come out, I'll be crossing my fingers as I really don't feel like going through another miserable Saturday next October.

What a long day, and a not-so-fun weekend. I sat my butt down for 8 hours working problems in addition to driving that I'm so numb now. I just had my indian dinner and it's about to knock me out. I'm befriending my pillow at the moment as I'm writing.

Time to get some rest.

15 comments:

NYchick said...

Good luck dear :)

Jelly Belly said...

I guess we both had long day...well I hope you did well in your test :)

bas engineering yayks! don't tell me Mechanical please :P

forzaq8 said...

my god ! 4 hour exam ! i couldn't sit for 3 hours for an exam

good luck for you

رشيد الخطار said...

anything more than an hour and a half.. 2 maximum.. is called torture not an exam..
Good luck 7uby :)

Its nice to treat ur self to a good meal after a long day!

SheWrites said...

Yick! I'm sorry you had to sit through ANYTHING for 8 hours.

But I wish you the best of luck on the outcome of the exam :)

N.

Peach said...

Don't worry so much you did great, I'm sure you did o inshallah the results will be better than you anticipated. And sitting through anything for 8 hours IS torture!! god bless you for going through that! I woulda shabet gaz bnafsi right on the exam table!

Jandeef said...

NY,

Thanks dear =)
---------

JB,

So why was your day so long?

Mechanical .. hmm. Maybe and maybe not.. Why are you so concerned? :P
---------

Forza,

It's 8 hours man. First 4 hours I was cool and sober. It's the 2nd session that screwed me up.
---------

Rasheed,

It was indeed torture! Remember karaasy o 6awlat el ebtidaa'e gabul? Wooden! Gitlik i was numb by the end.

Yea the indian dinner was a killer. It's like a sleeping pill. I wish I knew how they make that chicken Makhani sauce. Anybody?
----------

SheWrites,

Thanks for stopping by here =) And yea no body should ever have to go through an 8 hour exam. It's just wrong :P
-----------

Peach,

Allaaaah. What a comforting comment =) o smilla 3alaich min elgaaz. Thanks for the motivation.
-----------

Anybody knows how long is that dentistry board exam?

مبتدئ said...

على قولة جدي

اللي يبي الدح
يقول أح

شد حيلك
وقول أح

رشيد الخطار said...

Indian food usually i7i6oon yogurt bl curry.. i know it sounds strange, but that gives it the nice taste and thickness..
Jarib, saw marag o 7i6 wiyah roob :P
Damik b amreeka jarib lain tgol bas, 3ashan bachir 3yalik igolon "oboy 6abkhah mo 6abe3i" :P
Ilyom sawet machbos, kint 7adi yo3an, o sawetah 3l saree3.. istaghfar allah.. bs ham kalaita,, b amreeka kilshay ywaddi! :P

Jelly Belly said...

Jandeef: LOL...ok ok I see what you're doing here :P
well I had a long day yesterday coz I have a class every Saturday from 7 am to 2 pm and no it's not driving school :P

Rasheed: tha7akteni eb tajarbik bel ma6bakh...hahahahaha...a7la shay when you don't have much and you try to figure out what to cook and you come up with the weirdest recipes....ana allah ya kether anwa3 al 7ameesa illy I made up
LOL

Kuwait passion said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Jandeef said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Jandeef said...

Mobi .. Qasdik moo shareeef.
------------

Rasheed,

Hmmm Yogurt in Curry. Makes sense. I'll try it and get you the results.
-------------

JB,

La 7amdilla ana i've been pretty consistent with the limited meals i know how to cook. Allah e3afi instructions el walda =)

Kuwait passion said...

ليبراليو آخر زمن

يطالعنا الليبراليون بين حين وآخر بآخر ما تتفتق عنهم عقولهم الكبيرة من نظريات وشكوك ليس لها محل سوى في مخيلاتهم. ودائما يحبون المشي بعرض الطريق لسبب واحد فقط وهو خالف تعرف. ولنبدأ بتحليل وضعهم الحالي في الكويت وهو وضع أقل ما يقال عنه بأنه وضع مريض يحتضر وفكر في طريقه إلى الزوال لعدة أسباب وأخطاء لا يرتكبها أبسط العارفين بأصول العمل السياسي.

ففي الستينات وفي عز توهج المنهج الليبرالي كان الليبراليون أول من وضع عقبة أمام عجلة الديمقراطية عبر استقالتهم من مجلس الأمة الأول بعد المواجهة مع الحكومة وهو تصرف أقل ما يقال عنه أنه تصرف جبان وهروب من مواجهة كانت ستكون لصالحهم لو استمروا بنفس الوتيرة خصوصا أن توجه القيادة كان مع تعزيز الديمقراطية. وتلك كانت الضربة الحاسمة لهم وإن استمروا بالتواجد بعد ذلك ولكن بسبب وجود شخص واحد له كل الاحترام والتقدير وهو المرحوم سامي المنيس الذي انطفأ بوفاته المنهج الليبرالي ولم ولن يعد له وجود.

إن الحركة الليبرالية لم تقدم طوال 40 سنة بديلا لقيادييها وكانت وفاة او اعتزال أحدهم تعتبر ضربة قاصمة لهم بسبب عدم وجود البديل الجاهز الذي يمكنهم من اقناع الشارع والاستمرار بالتواجد على الساحة السياسية. والمضحك أن تقوم صحيفته الطليعة بالمطالبة دائما بإعادة ترتيب بيت الأسرة و و و في حين من باب أولى لهم إعادة ترتيب شئونهم الداخلية وإعداد عدد من القيادات الشابة لتولي زمام الأمور ولإقناع المواطنين بأن الزمن يتطور وأن الحياة والمبادىء لايؤثر فيها وفاة شخص أو اعتزال آخر.

وبعد نكسة 2003 واقتلاع آخر رموزهم وإزاحته عن كرسي البرلمان وجدوا أن الحاجة ملحة لإعادة ترتيب أوضاعهم فقاموا بتأسيس تكتل وإجراء انتخابات لاختيار أمين عام وغيره من ذلك الكلام الكبير . وكان اللافت أن التكتل يضم حوالي 300 عضو وهو عدد لا يمكن أحدا من الحصول على كرسي جمعية تعاونية فكيف الحال بتأسيس حزب أو تكتل سياسي.

مشكلة الليبراليين في الحقيقة تكمن في صراعهم مع بعضهم والغيرة والحسد المنتشرة بين من يسمون اليوم قياداتها وانعدام القيادة والرؤية الواضحة وهي أمور كفيلة بتدمير أي تكتل أو تنظيم وللأسف لا نرى أي محاولات جادة على المنظور القريب لاصلاح ذلك الاعوجاج وتصفية النوايا وهو أمر سيضعهم دائما في عداد الخاسرين.

المشكلة الأخرى التي يعانيها الليبراليون هي عدم تقبل سماع الرأي الآخر فسياستهم دائما هي إما أن تكون معي وإلا فأنت ضدي وهذا تصرف أقل ما يوصف بأنه طفولي ويفتقر لأبسط مبادىء العمل السياسي. ولعل هجومهم الكبير على وزير الاعلام الجديد والمحاولة الرخيصة للي ذراعه من البداية هو محاولة ابتزاز رخيصة معروف من يوجهها ويقوم بها إرضاءا لمعازيبه وأسياده. وإلا كيف نفسر ترحيبهم أول يوم لتعيينه ثم انقلابهم عيه قبل أن يؤدي القسم بعد أن هاجمه حامل صكوك الوطنية عبداللطيف الدعيج بمقالين متتاليين. ألم يعتقدوا أو يفكروا أن هذا التقلب المفاجىء يفقدهم ثقة الناس المخدوعين بهم على الرغم من قلة عددهم. وكيف لهم أن يفسروا سبب هذا الانقلاب المفاجىء. وهل من المستغرب أن يكون هناك شخص يحتفظ بعلاقات طيبة مع جميع التوجهات السياسية وهو قمة النجاح في العمل العام والسياسي أم نرجع إلى نفس المبدأ الذي ذكرته عن المع والضد. وهل الشخص الذي يؤدي فروضه الدينية يعتبر إسلاميا أو المحافظ في عاداته وتقاليده يعتبر متطرفا. ألا يوجد أغلبية كويتية صامتة وكبيرة تقوم بذلك وهي الفئة التي يهمني رأيها وليس " الوطني " الكبير. ثم من يملك الحق بأن يقول لهذا أو ذاك أنت وطني وغيرك لا ، فهذه العبارة يطلقها الناس على أي شخص عندما يرون أفعاله أما أن يقول أي شخص عن نفسه بأنه وطني فذلك نقص كبير في الشخصية وعقدة لا حل لها.

المضحك أيضا في الأمر أن هناك من توجس من اعتبار أن سكوت التيارات الاسلامية أو ترحيبها بالوزير الجديد هو عبارة عن صفقة أو لتنفيعات معينة سواء كانت مادية أو سياسية وهذا أيضا أمر غريب ومؤسف في نفس الوقت ولكن إذا عرفنا أن الايمان بنظرية المؤامرة هو من أساسيات عمل الليبراليين فلن نستغرب لصدور تلك الأقوال والتصريحات.

إن الأمر في الحقيقة هو صراع أجيال بين جيل لم يقدم للكويت سوى التنظير والكلام الفارغ الخالي من المضمون وبين جيل شاب متعلم بوده أن يعمل شيئا لوطنه وهو أمر سيعود بالفائدة على الوطن الذي لم يفكر بأمره أحد فالكل يود الظهور والبروز والارتزاق على حسابه. وكلن الحقيقة الساطعة والتي يجب أن يعرفها الجميع أن الجيل الكويتي الجديد والذي يمثله وزير الاعلام سوف ينتصر بالنهاية لأنه يضع اسم الكويت وحبها بين عينيه فعلا وقولا وليس قولا قفط من ربوع (سبوكان) حيث يعيش المنظر الكبير المدافع عن الجيل الذي يسير بطريق الانقراض.

إنني أدعو اخواني الشباب وخاصة الليبراليين بأن يقرأوا موضوعي بتمعن بعيدا عن الأحكام المسبقة وسيكتشفون في النهاية أن توجهات من يدعون أنهم قادة الليبراليين في الكويت هي مجرد فقاعات لا أكثر ولاأقل وأن الطريق أمامهم يعتبر طويلا جدا طالما لم يقترن كلامهم بأفعال والأهم من ذلك هو صفاء النية المفقود والذي لاأعتقد أنه سيكون موجودا بوجود هكذا قيادات.

أخيرا وبعد كل الذي سبق فإن التيار الليبرالي والذي نتفق معه على بعض الأمور حول احترام القوانين والمؤسسات والمحافظة على الأموال العامة وتعزيز المشاركة الديمقراطية يحتاج إلى وقفة كبيرة مع النفس وبداية جديدة لتأسيس عمل منظم وفعال على مستوى الكويت بأكملها وشعبها من الجهراء شمالا إلى الفحيحيل جنوبا وليس على طبقة معينة محصورة في ضاحية عبدالله السالم وما حولها. فهل يفعلونها ... أشك في ذلك

Jandeef said...

أخ Kuwait Passion,

ترى شقيتنا! يعني حطيت المشاركة أول شيء ومسحناها لأنها مالها شغل بالموضوع ، ترد وتحطها مرة ثانية يا أخي قص الحق من نفسك!

عندك مدونة انشرها عليها ونعلق عليها ، للأسف مقالة جميلة لكن قاعد تحرقها عالفاضي!

وسلم لي على ليبراليو آخر زمن